توضیحات
ماکتهای بزرگ آموزشی
خیلی از افرادی که با قطعات صنعتی سروکاردارند با اصطلاح قطعات فایبرگلاسی نیز برخورد داشته اند . این کلمه به معنای الیاف شیشه است ولی مصطلحا آنرا به محصول نهایی حاصل از الیاف شیشه و رزین اطلاق می کنند . در قسمتهای قبل به ساخت برخی قطعات فایبرگلاسی اشاره کردیم . در این بخش به نحوه ساخت کلی تر ماکتهایی اشاره می کنیم که به راحتی با استفاده ازاین تکنیک قابل ساخت و بهره برداری علمی است . امروزه دامنه استفاده از محصولات رزین و فایبرگلاس به علت مقاومت حرارتی و سبکی و استحکام به قدری بالاست که تقریبا اکثر صنایع به طریقی از محصولات آن استفاده می نمایند . ما نیز به نوبه خود می خواهیم استفاده از این صنعت را در سیستمهای آموزشی ، یادآور شویم . مثلا فرض کنید در یک نمایشگاه علمی نیاز به آموزش اندامهای شنوایی یا چشایی باشد و یا در جای دیگر نیاز به آموزش عصر دایناسورها باشد . در تمام موارد ذکر شده شما نیاز به ساخت مدلهای بزرگی دارید که مراجعین بتوانند با استفاده از آنها به نحو شایسته مورد آموزش قرار گیرند .
برای ساخت یک چنین مدلهای آموزشی بزرگی نیاز به انجام دو کار است . ابتدا مرحله ساخت ماکت و در مرحله بعد قالب گیری و ساخت و پرداخت سوژه مورد نظر با رزین مخصوص را دنبال می نماییم .
برای ساخت قالبهای توپر وسبک از یونالیت استفاده می شود . برای اینکار بایستی مدل کوچکی از سوژه مورد نظر در دست باشد و یا از هنرمندان پیکر تراش یا مجسمه ساز کمک گرفته و در اندازه کوچک مبادرت به ساخت ماکت مربوطه کرد . در مرحله بعد باید براساس تشابهات هندسی و به صورت سه بعدی ، مدل مورد نظررا درابعاد بزرگ طراحی و ساخت . مثلا یک دایناسور کوچک قابل نگهداری در دست به یک مدل غول آسای 5 متری تبدیل شود . در این تبدیل طول کف پای دایناسور ممکن است 20 تا 30 برابر بزرگ شود . از آنجایی که یونالیت شکننده می باشد در محلهای اتصال دستها و پاها و یا سر و دم به بدن احتمال شکستگی وجود دارد بنابراین تا از استحکام مجموعه مطمئن نشده اید آنرا بدون نگهدارنده های جانبی رها نکنید . در محلهایی که احتمال ضعیف بودن یونالیت وجود دارد از گچ شکسته بندی جهت تقویت استفاده نمایید . حالا شما مدل بزرگی از سوژه مورد نظررا در دست دارید که آماده انجام قسمت بعدی عملیات است . در مرحله بعد به علت تاثیر رزین بر یونالیت و اثر خورندگی آن بایستی یک لایه محافظ به روی ماکت کشیده شود . این لایه توسط تکه های کوچک کنف یا گونی که به مخلوط چسب چوب و سریش آغشته است بر روی مدل کشیده می شود . این لایه اصطلاحا پاپی ماشه گفته می شودکه حتی با استفاده ازتکه های روزنامه نیز قابل انجام است . برای استحکام اولیه بیشتر و همچنین مقاومت قطعی بهتر است این عملیات در سه نوبت و با فاصله زمانی چند روز در بین هر لایه زنی انجام شود . در مرحله سوم بایستی مجموعه حاضر که همچنان ترد و شکننده است را توسط رزین و فایبر گلاس استقامت بخشید .
ای قسمت نیز در چند مرحله مشابه و با استراحت چند روزه در بین هر لایه زنی انجام می شود . لایه ها بایستی آنقدر به ماکت استحکام ببخشند که در اثر وارد شدن هر نوع ضربه ناشی از حمل و نقل و وفشار آسیبی به آن وارد نشود .
در مرحله نهایی نوبط به نقاشی مدل مورد نظر می رسد . از آنجایی که ممکن است مدلهای مورد نظر در فضای باز و در معرض نور آفتاب قرار گیرند ، بنابر این بهتر است از رنگهای مقاوم در برابر نور خورشید و باد و باران استفاده شود . رنگهای ماشینی جزء رنگهای پیشنهادی ما هستند .
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.