توضیحات
بسمه تعالی
گذری بر تاریخچه ی هنرستان شهید محمد مهدی جوانمردی:
این مکان که هم اکنون ما آن را به نام هنرستان جوانمردی می شناسیم در جنوب شرقی شیراز قرار دارد که در عمارت باغ سالاری بنا شده است.
باغ سالاری در اواخر دوره ی زندیه “خانه ی حاج ابراهیم خان کلانتر” بوده است قدمت این باغ حدود 250 سال می باشد این باغ هم اکنون در فهرست آثار ملی در استان فارس به ثبت رسیده است .
این مکان از سال 1310 و به مدت چهار سال به دبستان رحمت تعلق داشته و در تاریخ 29/04/1314 طبق دستور سرلشکر ریاضی، رئیس وقت معارف محل دانشسرای مقدماتی به این باغ وسیع، زیبا و کهنسال سالاری انتقال یافت. و تا سال 1328 به دانشسرای مقدماتی فردوسی و همچنین دبستان فرصت متعلق بوده است.
پس از آن و از سال 1328 به مدت 20 سال ( تا سال 1348) دانشسرای دخترانه ی کشاورزی جایگزین دانشسرای مقدماتی فروسی می گردد و از سال 1348 دانشسرای راهنمای تحصیلی به آن اضافه گردید. که از مدیران آن دوره می توان به شادروان تربتی (1312 تا 1315 )، عبدالعلی هرمزی (1315 تا 1318) ، شادروان دکتر شریف و نظامت مرحوم محمد جواد بهروزی(1318 تا 1324) و در سال های بعد به سرکار خانم دکتر مقومی و جناب آقای تقوایی اشاره کرد.
بعد از این که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، دانشسرای راهنمای تحصیلی تعطیل شد و هنرستان بصیری در سال های 1358-1359 که درخیابان قانی جنب دبیرستان حاج قوام بوده است به این مکان فعلی منتقل می شود. پس از شهادت یکی از هنر جویان هنرستان بصیری در تظاهرات سال 1360 به دست منافقین کوردل ، نام هنرستان از بصیری تغییر نام یافته و به نام هنرستان شهید محمد مهدی جوانمردی تغییر نام پیدا می کند.
قسمت ساختمان اداری وکلاس ها نیز مربوط به شروع فعالیت دانشسـرای مقدمـاتی (سال 1314) می باشد که به دو بخش شمالی وجنوبی در دو طبقه ساخته شده است که در زمان تاسیس، در طبقه اول راه رو جنوبی آزمایشگاه شیمی و طبقه ی دوم آزمایشگاه علوم تجربی (زیست شناسی) که اتفاقا بسیار مجهز بوده است قرار داشت که در حال حاضـر در این مکـان کلاس های دروس تئوری و عمومی و همچنیـن نقشـه کشـی برگـزار می گردد.
در حال حاضر باغ سالاری به سه بخش تقسیم شده است . بخش اول آن را مدرسه ی ابوذر فیروزی سابق تشکیل می دهد . بخش دوم را که بخش اعظم این عمارت می باشد، هنرستان جوانمردی که ساختمان اصلی باغ سالاری با قدمت 250 ساله در آن می باشد و بخش سوم آن را سازمان فنی وحرفه ای کشور تشکیل می دهد.
مشخصات ابعاد این هنرستان بدین شرح می باشد: عرصه زمین 13500 مترمربع، اعیان کل: 4240 مترمربع ، اعیان طبقه اول: 3930 مترمربع، شماره پلاک اصلی 1883 و دارای سند می باشد.
در اوایل هنرستان (شهید محمد مهدی جوانمردی)کار خود را در رشته ی ساختمان شروع کرد و در سال 1365 رشته ی مکانیک به آن اضافه شد که کارگاه های ساختمان در همان سال های اولیه ( بین سال های60-65 ) به آن اضافه شد وبه فاصله ی زمانی 2 سال کار گاه های مکانیک نیز به آن اضافه می شود.
در سال های 82-1381 رشته ی نقشه برداری و در سال 1384 رشته ی الکتروتکنیک و در سال (1390) سال اول دبیرستان ( عمومی) به آن اضافه شده است.
در حال حاضر هنرستان شهید محمد مهدی جوانمردی هر ساله بالغ بر400 هنر جو می پذیرد. در حال حاضر می توان گفت این هنرستان تا به امروز بیش از 20 هزار هنر جو تربیت کرده است که معروف ترین آن ها در رشته ی ساختمان بوده است که در حال حاضر برخی از هنر جویان سابق همین هنرستان دراین مکان در حال تدریس می باشند. که می توان به نام های زیر اشاره کرد:
جناب آقای مصطفی کنکاش،جناب آقای مهندس عزیز بابایی، جناب آقای محمدعلی هوشمند، جناب آقای معدلی، جناب آقای ثابت، جناب آقای فریدنیا، سعادت، مالکی، شریفی ، میرشکاری
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که سه نسل از هنرجویان فارغ التحصیل این هنرستان، در حال حاضر مشغول به خدمت می باشند. بدین صورت که جناب آقای کنکاش استاد مدیریت فعلی این هنرستان و جناب آقای مهندس نصیری (سرپرست رشته مکانیک خودرو) هنرجوی مدیریت هنرستان بوده اند.
اسامی مدیران هنرستان شهید جوانمردی از بدو تاسیس تا کنون:
1-مهندس بهمن پور 2- مهندس باقری 3- مهندس روحانی 4- مهندس فنایی 5- مهندس هنرور 6- مهندس سبحانی 7- مهندس رستگار 8- مهندس هردان 9- مهندس جلیلی 10 – مهندس خائف 11- مهندس رحیمی (مدیریت فعلی)
مهندس رحیمی مدیریت فعلی هنرستان (۱۴۰۰ هجری شمسی) و گردآورنده تحقیق بالا می باشند .
استاد جمال رادفر در خصوص بنای تاریخی باغ سالاری شیراز اطلاعات جامعی جمع آوری کرده اند که در ادامه به اطلاع شما عزیزان می رسد .
استاد جمال رادفر نویسنده و محقق تاریخی
شیراز گشت امروز یک سری به باغ سالاری شیراز زد .
این باغ مزبور، بوسیله حبیب الله خان فرزند محمد رضا خان قوام الملک و نوه میرزا محمد خان بانی باغ کلانتری و در دوره جوانی وی احداث شده است و چون حبیب الله خان در جوانی لقب سالار السطان داشته لذا این باغ بنام باغ سالاری شهرت یافته است .
در دوره قاجاریه در وسط این باغ عمارتی بسیار زیبا ساخته شده که تا این زمان بر جای مانده است. عمارت مزبور دو طبقه و رو به جنوب است.
طبقه اول بشکل زیرزمینی است و طبقه بالا در وسط دارای سالن بزرگی است و در اطراف ایوانهائی با ستونهای زیبای گچ بری دارد و در سه زاویه آن سه اتاق ساخته شده است.
در قسمت بالای ایوان شمالی عمارت گچ بریهای زیبائی دیده می شود. این عمارت در حال حاضر نیاز به تعمیر اساسی دارد . این بنا به دوره قاجاریه تعلق داشته و به صورت دو طبقه احداث شده است تزئینات آن در سه بخش مجزا شامل کاشی های هفت رنگ و گچ بری و نقاشی می باشد. این اثر در تاریخ 25/12/79 به شماره 3399 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
پیش از آن که طومار دودمان قاجار در هم بپیچد و حکومت پهلوی جایگزین پادشاهی قاجار شود ، خاندان قوام الملک از مقتدرترین و ثروتمندترین رجال شیراز بودند. آنان هم از جهت نسبتی که با ابراهیم خان کلانتر ( مرد قدرت طلب شیراز در پایان روزگار زندیه و وزیر با نفوذ آقامحمد خان و فتحعلی شاه قاجار ) داشتند و هم از جهت مناصب حکومتی ، قدرت مالی و سرپرستی بخشی از عشایر فارس، صحنه گردان اصلی شیراز در دوران قاجاریه بودند . اما آن چیزی که آنان را قدرتمندتر می کرد ارتباط آشکار و پنهانشان با نیروهای انگلیسی مستقر در ایران وسواحل خلیج فارس بود و همین جهت گیری سیاسی ، این خاندان را در مقابل انقلاب مشروطه و قيام حق طلبانه آنان قرار داده بود. هرچند که گاهی نیز مانند ماجرای قیام مردم علیه شعاع السلطنه حاکم فارس، به ظاهر چهره ای مردمی می گرفتند. اما اختلاف مردان سیاسی شیراز و همچنین قدرت های بزرگ جهانی که گاه و بی گاه به رویارویی در شهر شیراز منجر می شد سیاست مداران خاندان قوام را مجبور می کرد محافظه کارانه عمل کنند و آنان را بر آن داشته بود تا حتی در احداث بناها و ساختمان های خود نیز دست از احتیاط برندارند . خاندان قوام به غیر از باغ حکومتی که به باغ نارنجستان معروف است و در محله ی آبا و اجدادی خود بنا کرده بودند، در بیرون شهر در ساختمان مجلل دیگر نیز داشتند . باغ دلگشا در نزدیکی سعدی و باغ عفیف آباد در مسیر باغ های قصرالدشت که هر دو از شهر دور بودند . اما سومین باغ که به نوعی ساختمان اداری نیز محسوب می شده در محله ی بالا کفت ، دقیقا در حاشیه شهر و در کنار خندق باقیمانده از دوران کریمخان بنا شده بود . باغ بیگلربیگی در کنار باغ بزرگ کلانتری واقع شده بود و شاید بخشی از آن بود. حبیب الله خان فرزند محمد رضاخان قوام که از جوانی سودای سیاست در سر داشت و در همان جوانی لقب سالارالسلطنه گرفته بود ، قبل از آن که جانشین پدرش شود، در بسیاری از حوادث سیاسی شیراز نقش پر رنگی داشت : بنایی مستقل برای خود در باغ بیگلر بیگی ساخت و نام آن را به باغ سالاری تغییر داد . این باغ نقش مهمی را در حوادث سال های مشروطه و بعد از آن در شیراز بازی کرد .
مععاری عمارت باغ سالاری
فرصت الدوله شیرازی در مورد این باغ نوشته است که ” اگر چه فضایش کوچک است ولی صفایش بسیار است ” خیابان های مرتب دارد ، اشجارش موزون است و ریاحینش گوناگون ، (حبیب اله خان ) بر سردر آن عمارتی چهارفصل بنا نهاده است « هرچند امروزه دیگر نشانی از آن صفای دیروز وگل ها و ریاحین در این باغ خبری نیست و ساختان های اداری و آموزشی جای باغچه های پردرخت آن را گرفته است ولی عمارت باغ هنوز پابرجاست و با همه زخمهایی که بر تن سالخورده اش دارد هنوز از زیبایی دلفریبیش کم نشده است
این عمارت دوطبقه ترکیبی از معماری ایرانی و غربی دارد و به نوعی حکایت گر آغاز دیدگاهی جدید در معماری ایرانی است. نمای اصلی ساختان رو به شمال است.
نمای طبقه اول با پنجره هایی فلزی تزیین شده و در طبقه دوم نیز ایرانی با چهار ستون در جلو بنادیده می شود .
بیشترین تزیینات گچ بری بنا نیز که با الهام از نقوش تخت جمشید آنجا پذیرفته در همین ایران دیده می شود که متاسفانه بخشی از آن به علت نفوذ آب به شدت آسیب دیده است.
درنمای سنتوری پشت بام نیز صحنه ای از مبارزه داریوش هخانشی با حیوانی افسانه ای به همراه دوسر باز و دو شیر خفته در دوطرف کاشی کاری شده است.
در روی نمای سنتوری بخش غربی که کوچک تر است تصویر پیروزی شاهپور بر امپراطوری روم با الهام از نقوش ساسانی بر روی کاشی نقاشی شده که بخشی از کاشی های آن متاسفانه فرو ریخته است.
در نمای جنوبی ساختمان نیز ایوان ستون داری دیده ی شود که سنتوری بالای آن فاقد کاشی کاری است و احتمالا کاشی های آن از بین رفته است.
طبقه اول عمارت حوض خانه وسیعی است که دیوارهایش تا نیمه با کاشی های گل دار رنگی و کاشی های فیروزه ای پوشیده است . در اتاق دور حوض خانه علاوه بر بخاری دیواری که تزیینات زیبای گچ بری دارد چندین بار نقش فروهر در اطراف ، گچ بری شده است.
ساختمان با چهار پله قرینه در سمت غرب وشرق به طبقه دوم راه می یابد در تعمیرات سال های قبل علاوه بر استحکام بخشی از ساختمان بخشی از شیروانی نیز با سقف تیرچه بلوک تعویض شده که همین کار به تزیینات گچ بری و سقف های چوبی آسیب هایی رسانده است .
اما شاهکارهنری این ساختان در تالار اصلی است که سقف چوبی آن با صدها تابلو نقاشی گل و نظره هنوز تقریبا سالم است و بخاری زیبایی با نقوش گچ بری گل وبوته و تصویرشاهان ساسانی در بدنه دیوار آن خودنایی می کند
بخشی از درها و پنجره های چوبی ساختمان که شیشه های رنگی داشته است در سال های گذشته از بین رفته است ، پنجره های فلزی طبقه پایین نیز به مرور ازجا کنده شده اند و همین امر حفاظت ساختمان را مشکل تر می کند.
با نگاهی ساده می توان متوجه شباهت این عمارت با عمارت باغ عفیف آباد شد نقشه ی بنا ، تزینات کاشی کاری ، سقف تالار و به ویژه گچ بری های ایوان و ستونها در هر دو ساختمان مشابه هستند و این نشان می دهد که احتمالا هنرمندان خوش ذوق شیرازی که در این عمارت هنرآفرینی کرده اند همان کسانی بوده اند که عمارت باغ عفیف آباد را ساخته اند.
عمارت باغ سالاری با همه آسیب هایی که دیده ، هنوز گنجینه ای از هنرمندی ومهارت هنرآفرینان گم نام شیراز است که با تخریب هر بخشی از آن گوشه ای از فرهنگ این شهر به دل خاک خواهد رفت .
ارزش تاریخی باغ سالاری
بعد از استقرار مشروطه بین گروهی از روحانیان طرفدار مشروطه که انجمن اسلامی شیراز را بنیادنهاده بودند و گروهی دیگر که به اشاره محمد رضا خان قوام و پسرانش انجمن محمدی را تاسیس کرده بودند اختلافاتی عمیق رخ می دهد و همین امر باعث اخراج قوام و پسرانش از فارس می شود . آنهابه تهران فراخوانده می شوند . اما بعد از مدتی دوباره به شیراز بر می گردند . این اختلافات در نهایت به ترور قوام منجر می شود . بعد از مرگ محمد رضاخان قوام (سومین قوام ) در سل ۱۳۲۹ ه.ق ، محمد علی شاه قاجار دستور می دهد املاک ومتعلقات وی در اختیار پسر بزرگش حبیب الله خان قرار گیرد همچنین لقب قوام الملکی و ریاست ایلات خمسه نیز به وی واگذارشود . اما شیراز بعد از این ماجرا ، شاهد حوادثی خونین است . در مجلس ختم محمد رضا خان قوام الملک که در حسینیه ی قوام برگزار می شود و با تیراندازی عوامل قوام از پشت بام حسینیه به سوی مردم ، حاج شیخ باقر استهباناتی وسید احمد دشتکی دو نفر از روحانیون برجسته شیراز و از اعضای انجمن اسلامی ، به شکل فجیعی کشته می شوند و هواداران قوام جسد آنان را در جلو باغ قوام به آتش می کشند . این ماجرا به نارضایتی بیشتر مردم و اعترضات گسترده ی منجر
می شود . در ادامه این اختلافات ، دوسال بعد کار بدان جا می رسد که به دستور حاکم فارس ، حبيب الله خان قوام و برادرش نصرالدوله دستگیر می شوند و مردم نیز که جفاهایی زیاد از این خاندان دیده بودند خواستار اعدام آن ها می شوند. از سوی دیگر دولت انگلیس به دولت ایران فشار می آورد که آن ها را آزاد کند. دولت به ناچار تصمیم می گیرد که این دو برادر را به اقامت اجباری در انگلیس مجبور نماید. در پی این تصمیم که موجب رهایی آنان از چنگال مرگ می شود ، قوام المل تمامی اموال خود را به عنوان امانت به کنسول انگلیس می سپارد تا بعد از اقامت در انگلستان به وی مسترد دارد . حاکم شیراز علی رغم میل باطنی مجبور به پذیرش این حکم می شود و این دو برادر همراه با یک صدو پنجاه سوار مسلح محافظ به سمت بوشهر حرکت می کنند تا از آن جا به انگلیس برده شوند. اما در فاصله کوتاهی از شیراز گروهی از ایل قشقایی به این گروه حمله ور شده و نصرالدوله حین درگیری کشته می شود و حبیب الله خان قوام به شیراز برمی گردد اما وی ناگزیر از بیم جان خود مدت پنج ماه به کنسول گری انگلیس پناه می برد و علی رغم فشار مردم برای خروج و مجازات او بالاخره حمایتهای کنسول
باعث می شود انگلیس قوام به کفالت حومت فارس برسد و به این ترتیب با پیروزی از کنسول گری خارج می شود . پایان روزگار حبيب الله خان با حمله ی نیروهای ژاندارمری که مورد حمایت کنسول آلمان بودند ، به کنسولگری و بانک انگلیس در شیراز همراه می شود. در این درگیری که بیش از 40 روز به طول می انجامد بخشی از شیراز به ویرانه ای تبدیل می گردد . قوام به جانبداری انگلیسی ها بر می خیزد و طبعا گروهی از مردم نیز که از قوام دل خوشی نداشتند در برابر او و در کنار نیروهای مهاجم قرار می گیرند . اما در نهایت با شکست قوای قوام ، وی نیز از شهر فرار می کند و خانه های خاندان قوام و طرفدارانشان غارت می شود. قوام به ناچار برای پس گرفتن شیراز به بوشهر رفته و از نیروی های انگلیسی مستقر در بوشهر به فرماندهی ژنرال “سرپرسی کاکس درخواست کمک می کند .ژنرال کاکس نیز با استقبال رسمی از قوام ، از وی حمایت کرده تا بتواند با نیرو و تجهیزات آماده به سمت شیراز حرکت کند . مدتی بعد از عزیمت او نیروهای ژاندارمری در شیراز پراکنده می شوند وشهر دوباره به دست طرفداران قوام می افتد .امابخت با قوام الملک یار نیست ،حبیب الله خان وقتی به نزدیکی خفر، می رسد از اسب می افتد و می میرد . جنازه وی بر عراده توپ داری که از انگلیسی ها و برای در هم کوبیدن شیراز گرفته بود تشییع شده و در مقبره خانوادگی به خاک سپرده می شود ( در کنار حافظیه )
بعد از خاک سپاری ، ابراهیم خان قوام فرزند جوان او که به جای پدر به قوام الملکی برگزیده شده در باغ سالاری مراسم ختمی رسمی برای پدرش برگزار می کند و در همین باغ جلساتی برای مجازات افراد ژاندارمری که شکست خورده و دستگیر شده بودند تشکیل می دهد. اسناد تاریخی حاکی از آن است که باغ سالاری محلی برای تصمیم گیری های حبیب لله خان قوام الملک ( قوام چهارم و ملاقات های متعدد و با افراد با نفوذ و به ویژه کنسول انگلیس بوده است .گچ بری آرم خاندان سلطنتی انگلیس در ایوان جنوبی عمارت باغ که چندین بار نیز تکرار شده است بیانگر همین علاقه و وابستگی قوام به دولت انگلیس است. استفاده از نشان دولت انگلیس به عنوان نقوش تزئینی، کر منحصر به فردی است که در هیچ کدام از بناهای تاریخی دیده نشده است. روزگار قوام پنجم با پایان گرفتن حکومت قاجار وظهور پادشاهی پهلوی و تغییرات گسترده در وضع کشور وشهر شیراز همراه می شود پایان روزگار قاجاریه، پایان قدرت ۲۰۰ ساله ی خاندان قوام الملک و از دست دادن املاک و ثروت کلان آنان نیز هست . در اواخر دوره ی قاجار و ب شروع کار فرهنگ فارس به ریاست فرصت لدوله شیرازی مدارسی به سبک جدید در شیراز راه اندازی می شود و برین اساس بخشهایی از باغ سالاری نیز به فضای آموزشی و دبستانی با نام اسلامی اختصاص می یابد و این دبستان تا پایان حکومت رضاشاه به کار خود ادامه می دهد و همراه با خیابان کشی های جدید در شیراز، خندق قدیمی شهر به خیبان سیبویه تبدیل می شود و باغ سالاری در کنار خیابان قرار می گیرد . به این ترتیب قسمت هایی از باغ ، به خیابان ومنزل مسکونی تبدیل می شود. با آغاز سلطنت پهلوی دوم ، باغ سالاری به هنرستان کشاورزی دختران اختصاص می یابد و بعدها با تعطیلی این هنرستان ، دانشسرای مقدماتی تربیت معلم پسران به ین محل انتقال می یابد و ساختمان اصلی باغ رادنیز به کتابخانه دانشسرا اختصاص می یابد .
سرانجام با ساخت ساختمان هایی به جای فضای سبز باغ ، بخش های باقیمانه به چند محیط آموزشی از جمله هنرستان فنی پسرانه ، مدرسه راهنمایی و ساختمان مرکزی فنی و حرفه ای تقسیم می شود .
عمارت اصلی باغ هم اکنون در حیاط هنرستان فنی و حرفه ای شهید جوانمردی واقع شده است و مورد حفاظت از تخریب بیشتر قرار می گیرد .
باغ سالاری از مدرسه رحمت تا هنرستان جوانمردی
مدرسه رحمت
در سالنامه معارف فارس آمده است، معلم مدرسهشریعت در سال (1288 شمسی) مدرسهای به افتخار استاد خود بنام (رحمت )تاسیس کرد. ولی در صورت مدارس فارس که به وزارت معارف فرستاده شده مؤسس این مدرسه مرحوم رحمت معرفی شدهاست. پس ازچندی تغییر و تحول، در سال 1310 ش ، اداره معارف فارس، با کمک سرلشکر شیبانی و بلدیه شیراز ،باغ سالاری را برای مدرسه رحمت، که قبلا در مکان دیگر با مدیریت افراد فرهیخته اداره می شد، خریداری کرده ،که بعدها محل دانشسراهای مقدماتی و مدرسه فلاحتی فرصت و روزگاری هم دانشسرای کشاورزی و سپس هنرستان شهید جوانمردی می گردد.
دانشسرای مقدماتی
در زمان ریاست شادروان علی محمد پرتوی (منیع الملک )در 27فروردین 1313ش دستور تأسیس دانشسرای مقدماتی به اداره معارف فارس داده شد و به امر شادروان علیاصغر حکمت وزیر معارف در چهارشنبه 18 مهر همان سال طی جشن باشکوهی در دبیرستان شاپور مراسم افتتاح آن با حضور استاندار وقت و رجال دانشمند و معاریف شهر به عمل آمد و به ریاست مرحوم محمدجواد تربتی و نظامت شادروان علی سامی با 23 دانشآموز در محل دبستان شهرام واقع در خیابان سعدی مشغول به کار شد.
در 29/4/1314 طبق دستور سرلشکر ریاضی رییس معارف وقت محل دانشسرای مقدماتی به باغ وسیع، زیبا و کهنسال سالاری انتقال یافت.
سپس به ترتیب، شادروان تربتی، عبدالعلی هرمزی، شادروان دکتر علی اکبر شریف مدیران لایق عهدهدار ریاست دانشسرا شدند و همگی با سعی و تلاش ، دانشسرارا به صورت یک محیط فعال و پرجوش و خروش تربیتی درآوردند. .در زمان ریاست دکتر شریف فعالیتهای فوق برنامه از قبیل ورزش، پیشاهنگی، نمایش، گردشهای علمی و جلسات هفتگی سخنرانی توجه بسیارمی شد. خود دکتر شریف عصرهابا دانشآموزان والیبال بازی میکرد. در سال 1320 نمایش بیژن و منیژه و یعقوب لیث صفار توسط دانشآموزان دانشسرا در سالن دبیرستان شاپور به اجرا درآمد که مورد استقبال عمومی قرار گرفت.ازجمله بازیگران ماهر فرهنگی محیالدین لایق ورحیم هودی فارغالتحصیلان دانشسرای مقدماتی بودند که سالها از مربیان نمایش در مدارس به شمار میرفتند. از شاگردان دوره اول دانشسرا که نمایش بازی می کردند عطاالله زاهد و احمد زاهد بودند .
از سال 1324 به بعد ،مرحوم محمدحسن اقلیدس از معلمین ادیب وفرزانه و سپس شادروان حبیبالله مستوفی زاده، آقای محمدتقی مؤید دبیر طبیعی و از پیشکسوتان لیسانسه های شیراز و علاقمند به آموزش و پرورش به ریاست دانشسرا و منصوب گردید که با انتخاب معاونان فعال و دبیران دلسوز دانشسرارا اداره کردند.
دانشسرای کشاورزی
در دیماه سال 1328 مرحوم دکتر زنگنه وزیر فرهنگ به اتفاق آقای مینویی به شیراز آمده و باغ سالاری محل دانشسرای مقدماتی پسران را برای تأسیس دانشسرای کشاورزی مناسب دیدند. و باغ سالاری به دانشسرای کشاورزی واگذار گردید.
سالهابا کوشش خستگیناپذیر و احداث مزارع نمونه در زمینهای وقفی مشیری روبروی دانشسرا و حفر چاه عمیق و ساختن کلاسها و خوابگاه جدید دانشسرای کشاورزی را به صورت یک واحد فرهنگی و کشاورزی مدرن و نمونه درآمد. تا اینکه ، امور دانشسرا نیز به اداره کشاورزی فارس واگذار و از آموزشوپرورش جدا گردید.
تأسیس دانشسرای راهنمایی تحصیلی
در سال تحصیلی 1348 سال، دانشسرای راهنمایی تحصیلی شیراز به ریاست مرحوم حسن امداد تأسیس شد. بعد ازیکسال به باغ سالاری به جای دانشسرای کشاورزی انتقال یافت. آقای امداد با موافقت اداره آموزشوپرورش دبیران دانشمند و با حوصله و علاقمند را به همکاری دعوت کرد.
دانشسرا بر اثر فعالیتهای چشمگیر به زودی صاحب آزمایشگاه فیزیک و شیمی و زیستشناسی و کارگاههای متعدد وکتابخانه گردید.
دانشسرای راهنمایی شیرازمحیطی پرجوش و خروش بودو دبیران با اشتیاق و دانشجویان با خشنودی سرگرم تدریس و تحصیل بودند.
در بیست و چهار فروردین 1354 در شصت و یکمین جلسه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و اموزش عالی مدرک تحصیلی فارغالتحصیلان رشتههای ادبیات علوم انسانی ،زبان خارجه، علوم تجربی ریاضیات ،شناخت حرفه و فن بهعنوان دیپلم اختصاصی تدریس دوره راهنمایی تحصیلی به تصویب رسید و موضوع به وزارت آموزش و پروش ابلاغ به این ترتیب مراکز دانشسرای راهنمایی کشور رسماً در زمره مراکز آموزش عالی تربیت معلم در سطح فوقدیپلم قرار گرفت و کارآموزان این مراکز از آن به بعد بهعنوان دانشجوی دانشسرای راهنمایی تحصیلی شناخته شدند.
اینک پس از سالیان متمادی، دانش آموزان هنرستان، تحت لوای یک نام یک دانش آموزشهید ، علم اندوزی را سرلوحه کار خودقرارداده و به امید حفظ میراث گذشتگان، به ماندگاری هنرستان شهید جوانمردی می بالند،تلاش می کنند و در پرتو نشاط ودانش، به افق های دورتر خیره شده تا این میراث را برای آیندگان پاس دارند…
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.